Strateegiatesse ei usuta
The Economist Intelligence Unit uuring näitas, et enamik ettevõtteid on hädas strateegia omaksvõtmisega. Võtmeisikud kuulavad viisakalt ära strateegia esitluse, noogutavad, aga sisemiselt on ükskõiksed, kui mitte vastu. Usk puudub, pühendumine on madal, strateegia ei lähe lendu.

Madal usk ja pühendumine sööb kasumit!
Sama uuring näitas usu ja pühendumise tugevat seost kasumlikkusega. Suure kasumlikkuse saavutamiseks on vajalik, et 80% keskjuhtidest ja 50% eesliinitöötajatest usuksid ja pühenduksid strateegiale. Aga tüüpiliselt usuvad alla poolte keskjuhtidest ja alla 20% eesliinist.

Miks nad ei usu?
Kui strateegia tehakse väikeses ringis ja seejärel proovitakse seda “maha müüa”, on üsna kindel, et võtmeisikud on vastu: “Miks minult ei küsitud?”, “Kes selle ***** mõtte peale tuli?”, “Tegelikult peaks hoopis…”.
Põhjuseks on hästi uuritud irratsionaalse mõtlemise nähtus “Not Invented Here” (NIH). Inimesed peavad enda väljamõeldud lahendusi paremaks teiste pakutuist, isegi kui need on täpselt samasugused. Teiste ideedele ollakse jonnakalt vastu.
Eelmises kirjas tõin näite USA sõjalaevastikust, kus NIH sündroom ulatus kindraliteni välja ja sellest ülesaamiseks oli vaja president Theodor Roosevelt’i sekkumist.
Lahendus – kaasa kõik võtmeisikud strateegialoomisesse
Kuidas mina saan teid aidata?
NIH ületamiseks tuleb kaasata kõik võtmeisikud nii strateegiliste valikute vahel valimisse kui tegevuste kokkuleppimisse. Aga kuidas? Traditsioonilise protsessiga pole see võimalik – see on liiga pikk ja ajamahukas. Suurtes gruppides on arutelud ebaefektiivsed, intervjuud tekitavad “kaotsi läinud” ettepanekuid.
Lahendus on muuta põhimõtteliselt strateegiaprotsessi.
Seepärast töötasin välja täiesti uue lähenemise: Kasvustrateegia Sprindi, mis minimaalse ajakuluga kaasab maksimaalselt palju võtmeisikuid strateegia loomisesse ja kokku leppimisse. Sprindi teeb võimalikuks teine minu loodud unikaalne strateegia tööriist – Eesmärgipuu.
Unikaalne Eesmärgipuu meetod
Eesmärgipuu on visuaalne vahend, mis seob põhjus-tagajärg seoste kaudu tervikuks pildiks sinu ettevõtte visiooni, ambitsiooni, suured eesmärgid, võtmetegevused ja vajalikud arendused. Eesmärgipuu vormingus saab väga kiiresti korrastada ja seostada suure hulga võtmeisikute poolt tehtud ettepanekud strateegiasse.
100 slaidise esitluse asemele on tulemuseks ühel lehel kirjeldatud strateegia teekaart ehk eesmärgipuu ja seda täiendav elluviimise detailne ajakava. Eesmärgipuu annab selge pildi strateegiliste elementide omavahelistest seostest ning hõlbustab strateegia “maastikul” navigeerimist.

Tänu eesmärgipuu meetodi kasutamisele on võimalik kasvustrateegia kokku leppida kõikide võtmeisikute osalusel kõigest kahe järjestikuse tööpäevaga.
Unikaalne Kasvustrateegia Sprint
- Sprint algab juhtkonna ettevalmistava ajurünnakuga (½ päeva), kus määratleme strateegilised eesmärgid ja nende käiturid.
- Põhitöö suure tiimiga toimub kahel järjestikusel päeval – esimesel loome ettevõtte eesmärgipuu ja hindame mõjuahelaid, teisel päeval määratleme kriitilised edutegurid, lepime kokku vastutajad ja mõõdikud.
- Seejärel vormistan eesmärgipuu ja elluviimise kava, need täpsustame ja kinnitame järelkohtumisel vastutajatega (½ päeva).

Vajadusel toetan strateegia elluviimist igakuistel elluviimise juhtimisekoosolekutel.
Aga mis siis kui…
Siinkohal võib sul tekkida mitmeid küsimusi ja kahtlusi.
“Aga võtmeisikud hakkavad ikkagi vaidlema ja strateegia koosolek läheb lappama!“
Vaidluste ärahoidmine on lihtne. Selleks on vaja tagada igale võtmeisikule kaks „õigust”: õigus saada oma ettepanekud, ideed ja mõtted suurde pilti ning õigus teiste ettepanekud, ideed ja mõtted suurest pildist välja hääletada.
- Igal võtmeisikul on õigus saada oma ettepanekud strateegiasse. Sõnastused ühtlustame kohapeal, kõikide osalusel. Ettepanekud lähevad kohe „seinale“ eesmärgipuusse oma õigele kohale
- Igal võtmeisikul on õigus teiste ettepanekud strateegiast välja hääletada. Seda teeme kogumõju hindamise meetodil, milles osalevad kõik võtmeisikud.
“Ta ei tunne piisavalt hästi meie ettevõtet ja valdkonda.”
Ma ei tule sulle ütlema, mida teha – sina ja su võtmeisikud olete oma valdkonna eksperdid. Minu roll on tuua aruteludesse väline vaade ning struktuur ja meetodid, kuidas teie teadmised strateegiaks vormida. Alles siis, kui arutelud kipuvad laiali valguma või kinni jooksma, anna konkreetseid soovitusi.
“See on liiga kallis.”
Vaatame minu klientide majandustulemusi – iga strateegiasse investeeritud euro tõi tagasi keskmiselt 16€. Investeeringu tasuvusaeg oli keskmiselt 10 nädalat. Tegelik küsimus pole, kas ettevõttel on raha strateegia jaoks, vaid kas teil on võimalik jätkata strateegiaga, millesse eriti ei usuta ja mille elluviimisele ei ole võtmeisikud kuigi pühendunud.
“Saame ise ka hakkama.”
Tõenäoliselt saategi. Küsimus on ajas ja kvaliteedis, kui kiiresti ja kui hästi te selle ise ära teete. Lisaks – vahel on vaja kedagi, kes küsib ebamugavaid küsimusi ja osutab probleemidele, mida ise enam ei märgata.
Mõõdetavad tulemused
Minu strateegia töö mõju on konkreetselt mõõdetav. Analüüsisin 31 kliendiga 2014. kuni 2021. aastal tehtud strateegiatöö mõju nende majandustulemustele. Kui enne oli käibe kasv tagasihoidlikud 1,6% aastas, siis pärast 12%! Kasv suurenes 8 korda!
Näide: Karl Bilder
Karl Bilder müüb ehitus- ja viimistlusmaterjale. Aastatel 2010-2020 kasvas firma stabiilselt, umbes 12% aastas. Alustasime koostööd 2020. aastal ja tänaseks oleme iga kahe aasta tagant teinud kokku juba kolm Kasvustrateegia Sprinti.
Peale mida kasvu kiirus tõusis 20%-ni aastas.
Ja seda ajal, kui Eestis oli majanduslangus. Ajal kui valdkonna ettevõtete käive kahanes, Karl Bilderi käive kasvas kiirenevalt! Nelja aastaga tõusis käive 23 miljonilt eurolt 49 miljonini – kahekordistus kriisi kiuste!
NB! Kasum suurenes samal ajal keskmiselt 25%. Ei mingit kasumi arvelt kasvamist!
Usust ja pühendumisest kasvu ja kasumlikkuseni
Võta oma kolleegid kaasa, saame kokku, ma tutvustan teile Eesmärgipuu meetodit ja Kasvustrateegia Sprinti. Arutame, kas ja kuidas see sinu ettevõte kasvule võiks kõvasti hoogu juurde anda.
Reserveeri omale 1,5 tunnine kasvustrateegia arutelu, kirjuta või helista mulle.
PS! Strateegia Sprinti tehtud investeering tasub ennast ära keskmiselt 10 nädalaga!