Eksporditurgude valiku workshop
Tavaliselt ühepäevane workshop, kus osalevad kõik ettevõtte ekspordiga seotud võtmeisikud.
Kellele mõeldud
- Eksportivatele ettevõtetele, kelle ekspordistrateegia on muutunud liiga laiahaardeliseks, eksporditurge, kus äri kasvatada, tundub olevat liiga palju. Tihti kaasnevad sellega erimeelsused tiimis – millistele eksporditurgudele edasiseks kasvuks oma väärtuslikke ja nappe ressursse panustada.
- Ekspordiga algusjärgus olevatele ettevõtetele, kes peavad valima, millistele eksporditurgudele oma piiratud ressurssidega esimeseks siseneda. Tavapäraselt proovitakse esimeseks õnne naaberriikides, kuid Euroopas on 44 ja maailmas 195 riiki, milliste hulgast võib leida palju paremaid eksporditurgusid.
Miks vajalik
Edu eksporditurgudel sõltub kolmest tegurite grupist:
- Kui atraktiivne on eksporditurg
- Milline on konkurents eksporditurul
- Milline on ettevõtte võimekus, ressursid ja oskused eksporditurule siseneda
Näiteks naaberturgudele sisenemine nõuab vähem ressurssi, aga atraktiivsed turud võivad olla hoopis mujal. Atraktiivsed turud meelitavad kohale palju konkurente, mistõttu konkurentsiolukord võib turgudel olla väga erinev. Selleks, et piiratud ressurssidega saavutada parim kasv, on vaja leida eksporditurud, mille atraktiivsus on kõrge, konkurentsiolukord on soodne ja võimekus turgu võtta on kõrge.
Probleemid parimate eksporditurgude valikul
- Igal tiimiliikmel on isiklik arusaam, millised on head ja millised halvad eksporditurud.
- Need arusaamad on osaliselt kattuvad, kuid mingites osades kardinaalselt erinevad.
- Seepärast tunduvad kõik poolt- ja vastuargumendid, mida sisemistes vaidlustes kasutatakse, õiged. See olukord tekitab segadust.
Tagajärg
- Tiimis puudub üksmeel, see vähendab motivatsiooni ja killustab ressurssi.
- Kasv eksporditurgudel kannatab.
Lahendus
- Kaasame valiku tegemisse kõik võtmeisikud – töötajad, kellest sõltub edu eksporditurgudel ja kes oskavad eksporditurgude valimisel nii kaasa kui vastu rääkida.
- Võtmeisikud sõnastavad, millised kriteeriumid määravad:
- Ekspordituru atraktiivsuse
- Konkurentsiolukorra eksporditurul
- Ettevõtte võimekuse eksporditurule siseneda
- Lepime ühiselt kokku, kuidas kriteeriume hinnata ja koondhinnang koostada.
- Määratleme võimalikud eksporditurud.
- Iga võtmeisik hindab valitud turge kokkulepitud kriteeriumide alusel.
- Koondhinnangu alusel paneme eksporditurud pingeritta.
- Võimekuse alusel määratleme prioriteetsetele eksporditurgudele neile sisenemise peamise strateegia – esindus, partnerlus, edasimüüja jms.
Tulemus
- Selge kokkulepe tiimis, millised on ettevõtte 3-5 prioriteetset eksportturgu.
- Määratletud on prioriteetsetele turgudele sisenemise strateegiad.
Kasu
- Sisemised vaidlused ja erimeelsused vähenevad oluliselt
- Motivatsioon on kõrgem
- Tiim töötab ühes suunas
- Kasv eksporditurgudel kiireneb
Eksporditurgude valiku keerukuse kohta olen kirjutanud artikli, mida saad lugeda SIIT.
Kui oled kimbatuses ja ei oska täpselt valida, millist turgu vallutada, siis võta minuga ühendust.