Indrek Saul – Ärikasvu ja strateegilise juhtimise coach
Selle artikli lugemiseks kulub sul vaid 5 minutit. Lisatud ka VIDEO.
Tavaline strateegiaprotsess kestab mitmeid kuid, kaasab väheseid valituid ja on sisemiselt raskesti “müüdav”. Minu meetodiga teed sama töö ära kolme tööpäevaga, kaasates kõik ettevõtte võtmeisikud ja strateegia müüb ennast ise.
Kogemus näitab, et ettevõtetes kipub kasvustrateegia tegemine olema pikk ja vaevarikas protsess, mille lõpptulemuseks on paks paberipakk, mida keegi lugeda ei viitsi. Tavaliselt tehakse ettevõtte strateegiat 3–6 kuud, selleks kulub kümmekond arutelu ja koosolekut ning asjasse pühendatuid on 4-6 inimest.
Õnneks on võimalik teha kasvustrateegia ka 10 korda kiiremini ja jõuda ühelehelise dokumendini, mis aitab sul saavutada seatud eesmärgid ja teenida senisest kordades suuremat tulu. Mina aitan sul sama töö ära teha 3 tööpäevaga, kaasates strateegia aruteludesse kõik võtmeisikud, vajadusel kuni 100 inimest.
Miks tavapärane strateegialoome ei tööta ning kuidas teha strateegiat väiksema vaeva ja mõjusama tulemusega? Sellest järgnevalt räägingi.
Vaatame kahte kõige levinumat probleemi lähemalt ning seejärel lahendusi.
Probleem nr.1 – Pole aega ettevõtte ärikasvu strateegia tegemiseks
Harvard Business Reviews on ilmunud üks põnev artikkel pealkirjaga „Kui strateegia on nõnda oluline, siis miks ei võeta selle jaoks aega?“ (If Strategy Is So Important, Why Don’t We Make Time for It?).
Miks ei leita aega strateegiaga tegelemiseks?
Kuna igapäevaseid ülesandeid on tohutul hulgal, on lihtne keskenduda vaid pakilise ärategemisele ning muutuda rattas tuure üles võtvaks oravaks. Tulemus on see, et strateegia tegemine lükkub edasi mitte päevade või nädalate, vaid aastate kaupa.
Teine põhjus peitub klassikalises lähenemises, millega kaasneb usk, et korralik strateegiaprotsess võtab aega kuni 6 kuud.
Kui lugeda kirjandusest, kuidas üks strateegia ehitamine läbi peaks olema viidud, siis see näeb välja üldjoontes selline:
- sa teed strateegiatiimiga 5-6 kuud tööd;
- pead vähemalt 10 strateegiakoosolekut;
- koostad 100-leheküljelise dokumendi, mida ka sina ise ei jaksa hiljem enam lugeda;
- peale suurt vaevanägemist kutsud kogu ettevõtte suurde saali kokku ja … tapad töötajad oma kolossaalse PowerPointi esitlusega ära.
Probleem nr.2 – Puudub pühendumine ja pole usku strateegiasse
Probleem number kaks on see, et sa ei suuda saada oma meeskonnaliikmeid endaga samasse paati. Ehk et neil ei ole loodud strateegiasse usku.
The Economisti ja BTSi ühisuuringus vaadati, kuidas strateegia elluviimisele pühendumine ja usk strateegiasse erineb juhtimistasandite lõikes valdkonna liidriks olevates ettevõtetes, keskmikes ja sabassörkivates firmades.
Järeldus oli üsna ehmatav: mida vähem on ettevõtte keskastmejuhtidel usku strateegiasse, seda väiksem on selle ettevõtte pikaajaline kasumlikkus. Alumiselt graafikult näed veel, et usk ning pühendumine on seda olulisemad, mida lähemale jõuame eesliinile.
Kui tippjuhtide usust ja pühendumisest sõltub vaid 10–20 protsendipunkti, siis eesliini puhul on vahe kordades suurem.
Miks ei ole eesliinil piisavalt usku strateegiasse?
Asi on selles, et inimloomale on omane kalduvus suhtuda umbusuga kõigesse sellesse, mis on uus ja võõras.
Strateegia tegemise konteksti panduna: kui ma pole selle tegemises ise osalenud, siis see ei saa õige asi olla.
Tead küll, lähed enda loodud strateegiaga tiimi ette, räägid kõik rõõmsalt ära ning siis hakkavad tulema kommentaarid: „Aga miks minult ei küsitud?“, „Tegelikult peaks hoopis X viisil tegema!“, „Seda pole võimalik ellu viia!“ jne.
Sina kaptenina tahaksid sõudepaati kuldmedali poole tüürida, aga pool tiimi soovib aerutada ühes, teine teises suunas. Tsiteerides klassikuid, siis “Nii ei saa ju rallit sõita!”.
Mida teha tavapärase strateegia koostamise ja elluviimise protsessiga teisiti?
Esmalt tuleb sul arendada koos tiimiga arusaamist sellest, mismoodi te suured eesmärgid oma igapäevaste arenduste ja tegevuste kaudu saavutate.
Selleks et näeksid, kuidas tegevused omavahel põhjus-tagajärg seostes on, soovitan kasutada eesmärgipuu meetodit, mida rakendan kõigi oma klientidega töötamisel.
Alustuseks püstitad suure eesmärgi ehk ambitsiooni:
Seejärel hakkad järjest allapoole liikuma ning teed selgeks:
- kuskohal asub turul ambitsiooni saavutamiseks potentsiaal;
- mismoodi mõõdad tulemuste saavutamist;
- millised on edutegevused;
- mis võimekusi on tarvis arendada, et kõik need asjad hakkaksid juhtuma.
Näiteks: selleks, et täita oma ambitsioon, tuleb kätte saad potentsiaal edasimüüjate ja otseklientide juurest ning ekspordist. Selleks tuleb omakorda täita mõõdikud, mis on seotud konkreetsete tegevustega. Ja tegevusteni jõudmiseks on tarvis valitud võimekused välja arendada.
Kui eesmärgipuu on kokku pandud, on järgmisena oluline aru saada, missugused on seoste mõjud ja milline tegevustest mõjutab tulemust rohkem, milline vähem.
Elimineerides vähese mõjuga tegevused, saad keskenduda nendele, mis päriselt tulemust toovad ja ambitsiooni saavutada aitavad.
Seega, lihtne ja loogiline eesmärgipuu on kõige aluseks, et meeskonnal saaks tekkida kergesti hoomatav arusaam strateegia olemusest ning ambitsiooni saavutamiseks vajalikest sammudest.
Siin on sulle viis tegevussammu, mis võimaldavad strateegia loomisega tavapärasest 10 korda kiiremini valmis saada.
Samm 1 – Tee strateegia kogu tiimiga
Selleks, et strateegia oleks juba eos ära ostetud, tee see kogu tiimiga.
„Mismoodi? Kõiki võtmeisikuid kaasates võtab see ju isegi kauem kui 6 kuud!”, võid sa küsida.
Jah, kui teed seda traditsioonilisel viisil, võib kuluda isegi aasta või enam. Kuid kasutades eesmärgipuu meetodit ja tehes asja lühidalt ning kompaktselt, saad hakkama 3 päevaga!
Samm 2 – Tee strateegia kiirelt ja kompaktselt
Minu tavapärane tööprotsess näeb välja selline:
- Teen ca 3-tunnise koosoleku ettevõtte tavapärase strateegiatuumikuga (3-4 inimest), saamaks aru, milline on eesmärgipuu ülemine osa (kliendisegmendid, tooteportfell, peamised käiturid, ambitsioon jne).
- Seejärel võtan kokku KÕIK võtmeisikud, kellest sõltub strateegia elluviimine. Räägime eesmärgipuu formaadis 1–2 päeva jooksul läbi, mida me soovime saavutada ja kuidas seda teeme. Seal lepime ka kokku, kes mille eest vastutab ja kuidas tulemusi mõõdetakse.
- Vormistan räägitu põhjal puhtandi ja teen veelkord 3-tunnise koosoleku väikse strateegiatiimiga, kus vaatame üle, kas kõik kirjasaanu on õige.
Samm 3 – Mahuta strateegia ühele lehele
Selleks, et sa ei tapaks oma inimesi ära üüratu dokumendi ja slaidiesitlusega, peab strateegia mahtuma ühele lehele.
Nii on võimalik strateegia alati silme ees hoida ja see kasvõi kontori seinale või arvuti töölaua taustapildiks panna.
Lõplik strateegia võib välja näha näiteks niisugune:
Samm 4 – Lepi kokku vastutus ja tulemused
Kui inimesed ei võta vastutust ja ei saa aru, mis tulemuste eest nad vastutavad, ei hakka mitte midagi juhtuma.
Kuidas ma strateegia workshopis talitan?
Asjad lähevad alati eriti põnevaks (ja vahel tuliseks) siis, kui hakkame paigutama vastutajaid iga üksiku olulise tegevuse juurde.
Kui vastutaja on leitud, lähme veelgi täpsemaks ja küsime, milline see tulemus peab konkreetselt välja nägema ja kuidas saadakse aru, et tulemus on käes.
Olles nimetanud vastutajad ja teinud selgeks edu mõõdikud, muutub kõigile arusaadavaks, mismoodi üheskoos liikuma hakatakse ja kes millise tulemuse koju peab tooma.
Samm 5 – Tõsta elluviimine fookusesse
Edasi lepime kokku kes (nt nõukogu, juhtkond, juhatus) jälgib edu ja millise sagedusega, sest oluline on teha ülevaateid piisava tihedusega, et strateegia ei ununeks. Ainult järjepidevus ja distsipliin juhtimises võimaldavad protsessid rajal hoida.
Tavapärane praktika on selline:
- kutsu kokku strateegiatiim 1–2 korda kuus ja vaata üle, kas tulemused vastavad kokkulepitud ootustele ning kas edusammud on piisavad;
- kui on probleemid, pane meeskonnaga lahendused KOHE paika, et järgmisel kokkusaamisel oleksid kõik uuesti progressi lainel.
Kuidas ülalpool kirjeldatud päriselus toimib, saad teada, kui osaled minu kasvustrateegia workshopil.
Siin on sulle vaatamiseks ka W.E.G. Eesti kasvustrateegia workshopi tulemuste põhjal kokku pandud video.
Hakkas huvitav?
Loe siit lisaks selle kohta, kes ma olen ja mida ma teen.
Kui sa tahad olla edukas strateegiline juht, siis pead sa kindlasti:
Indrek Saul |
![]() |
Anna mulle kaks päeva aega ning ma aitan sinu ettevõtte käibe 2 korda kiiremini kasvama panna.
Siit leiad kasulikku lugemist
- 9 viisi, kuidas mõjutada kliendi hinnataju ja müüa kallimalt
- Ambitsioonikatele ettevõtetele
- Kööginoaga kirurgiat ei tee ehk nüridest tööriistadest koroonakriisi juhtimisel
- Epideemia seis 18. detsember
- Kriisikomisjon on 3 nädalat ajast maas
- Algoritm koroonaviiruse leviku ennustamiseks